fredag 1 juni 2012

Mindre lyckat bröd

Jag blev så sugen på ett bröd med smak av de klassiska brödkryddorna, sagt och gjort. Jag satte en deg. Jag är dock lite dålig på att baka "vanliga" jäsbröd. Så mitt blev väldigt kompakt. Mindre lyckat alltså. Receptet som jag körde var det nedan, men man kan nog ta bort lite mjöl tror jag...

25g jäst
250g vatten
6-8g salt
200g vetemjöl special
90g grovt rågmjöl
50g grahamsmjöl
1/2 påse brödkryddor

Jag körde degen en sväng i degblandaren, kanske 5-6 min. Sedan jäste det i 50 min, sedan lät jag den jäsa på plåt ytterligare 30 minuter. Sedan ett snitt i brödet och skjuts in i ugnen på 275 grader. Efter ca 10-12 min så öppnar jag luckan och släpper ut lite värme och sänker till 225 grader, sen får det gräddas i 15 min till.

Sorry för de lite oskarpa bilderna, men ni fattar grejen...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar