torsdag 17 maj 2012

Första året med kolinilotten


I år har jag för första gången en kolonilott! Eller odlingslott rättare sagt…

Jag har alltid fascinerats av folk som odlar, och jag gillar tanken på att kunna odla sina egna grönsaker. Plus att jag finner en sån otrolig ro i att göra saker med händerna, att skapa något...

I sommar tänkte jag försöka mig på:
Zucchini
Potatis
Vaxbönor
Sockerärtor
Ruccola
Sallad
Jordgubbar
Lök
Spenat
Lite kryddor

Jag är ju verkligen nybörjare, så jag kommer att prova mig fram…Jag har hittills grävt upp och jordförbättrat 6st land (260x100 cm). Jorden va mycket lerig, jag förbättrade med barkmull och brunnen hästgödsel. Så vi får se hur det blir nu i sommar. Jag har även två pallkragar med planteringsjord, mest för att jag inte orkade gräva upp mer sten:)

Potatisen i jorden 30/4

Potatisen efter 2 veckor under fiberduk:) LYCKA!
Lök

Salladsskott köpta på Lisebergs trägårdsdagar, de får bo i pallkragarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar