torsdag 24 maj 2012

Torkad surdeg

Jag har torkat lite surdeg under vintern. Mest för att jag är lite slarvig, ibland glömmer jag att mata den i några veckor, så blir den ledsen och dör. Då är det skönt att ha lite torkad, som man bara kan aktivera igen. Så slipper man starta från noll. Jag är dessutom sjukt dålig på att starta surdegar.

Att torka den är superlätt, om du har en surdeg så gör du helt enkelt så att istället för att ställa in den i kylen när du matat den så breder du ut den på en bakplåtspapper och lägger den på ett galler, sedan tar det ca 2 dagar så är den torr. Då kan du förvara den i en burk i skafferiet, länge!

Här har jag bara brutit ner lite torkad surdeg i smådelar och hällt över lite varmt vatten så att det precis täcker delarna. Så låter jag det stå över natten.



På morgonen så ser surdegen ut såhär, inte så mycket för världen. Jag  matar nu degen med ca 1 dl fint rågmjöl (det är en rågsurdeg) och ca 1 dl vatten. Smeten ska ha en konsistent som en tjock pannkakssmet. Täck med lite plast (tätslut inte).



När jag kom hem från jobbet ser den ut såhär, lite bubblig och fin:) Den kunde dock ha lite mer fart i sig, växt lite och bubblat mer aktivt. men när jag har bakat med den och matat den några gånger till så brukar den ta fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar