onsdag 16 maj 2012

Vardagsbröd


Ibland har jag riktiga bakperioder, då blir det surdegsbröd som jäser i dagar, konstiga ingredienser mm! Men ibland går jag liksom ner på sparlåga i mitt bakande. Då är detta brödet perfekt! Det tar ändå sina stadiga 3-4h men eftersom jag brukar baka i dagar så ser jag detta som ett snabbröd:)
Jag brukar variera det en hel del, tillsätta kryddor, olika mjöl. Man kan variera det en hel del… Såhär gjorde jag igår.

300g vatten
300g vetemjölspecial
70g  grahamsmjöl
10g  jäst
6-9g salt
Brödkryddor efter smak

Blanda ut jästen i vattnet, tillsätt kryddor. Rör i mjöl och blanda raskt ihop degen. Låt vila i 30 min. Ta nu tag i en kant av degen dra upp och vik den över degen. Låt vila 30 min. upprepa vikningen totalt 3 ggr med 30 min mellanrum. Efter den sista vikningen så låter du degen vara i 1 h, sedan skjuts in i ugnen!


(Försöka att bortse från att det ser ut som om jag har världens största händer på denna bilden..)

Jag brukar stjälpa upp degen i en brödform, men det går nog lika bra utan.
Grädda i 10 min på 275 grader, sänk sedan till 225 grader och grädda ytterligare 15 min.

Gott surdegsaktigt vardagsbröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar